Ingress

 

Obsah

Ingress? Rezistence? Jak začít?

Ingress je geolokační hra založená na pozměněné realitě. Lze hrát na smartphonech a tabletech. Potřebujete jen přístroj s dostatečným výkonem (viz. kapitola 7.), rozlišením, GPS lokátorem a mobilním připojením k internetu. Ingress se hraje venku a vyžaduje pohyb. Nabízí výzvy jak fyzické (pohyb), tak intelektuální (strategické a kombinační myšlení). Umožňuje různé styly hraní a nabízí možnost poznat spoluhráče ve vašem okolí. A dokonale díky ní poznáte místo, kde žijete. Objevíte místa, o kterých jste neměli ani ponětí. Města, jejich čtvrti a vesnice se změní v bitevní pole…

Ingress je celosvětovým soubojem dvou znepřátelených stran či frakcí a jejich ideologií. Hraje se o světonázor a kolektivní mysl celého lidstva, který je svázán s tzv. exotickou hmotou. Exotická hmota vyvěrá do našeho světa na místech, která nějak ovlivňují lidské osudy. Exotickou hmotu lze zneužít k ovládnutí mysli. Když poprvé spustíte Ingress, uslyšíte „You have downloaded what you believe is a game. But it is not.“ Což znamená. „Myslíš, že jsi právě stáhnul hru. Jenže tohle není hra.“ Celé prostředí Ingressu je navázané na svět, ve kterém žijeme, a přesahuje do něj. Cílem hry je chránit lidstvo před otroctvím mysli a novou totalitou. Jakýsi nový světový pořádek představuje frakce Enlightenment (zelená barva), jejichž ideální představa využití exotické hmoty je transformace lidstva na novou úroveň vědomí, která je odvozena od mimozemské struktury myšlení. Proti této utopické představě stojíme my, hnutí odporu. Rezistence (modrá barva). Nedůvěřujeme revoluci v lidském vědomí, která přichází zvenčí. Ctíme přirozenou evoluci lidstva. Osvícení pocházející z vnějších zdrojů odmítáme, neboť nás činí závislými. Svoboda rozhodování. Kořeny lidského druhu. Přirozenost. Tradiční hodnoty. Toto všechno jsou (mimo jiné) důvody přidat se k nám. Staňte se součástí přátelského týmu, který si hru užívá a bojuje v ní za správnou věc.

Jediné, co potřebujete, je dostatečně výkonný smartphone s displejem min. 480x800, operačním systémem Android verze 2.3 a vyšší (případně iPhone), s připojením k internetu a vestavěnou GPSkou. Je třeba si nicméně ohlídat minimální parametry, zejména rozlišení displeje. Na průměrné hraní Ingressu stačí datový tarif 1,5 GB, který lze dnes pořídit za pár stovek Kč. Takto dohromady napsané to vypadá jako hodně peněz. Ale pokud to postavíte vedle jiných koníčků a zábav, které stojí peníze, v podstatě jste na úrovni jedné útraty v hospodě do měsíce a počátečních nákladů v ceně dvou počítačových her. Pokud jste vybaveni přístrojem, zbývá jej proměnit v tzv. scanner a vás změnit v agenty Rezistence. Tuto změnu provedete jednoduše tak, že na stránce Google Play najdete a stáhnete aplikaci Ingress. Zaregistrujete se pod svým gmail účtem a hru spustíte. Hned na začátku se vás hra zeptá, jak se chcete jmenovat a ke které straně chcete patřit. Stojíte před velmi důležitým a nevratným rozhodnutím. Z našeho pohledu má otázka volby frakce samozřejmě jediné správné řešení. Tím je: Resistance. Vaše jméno je neméně důležitou volbou. Můžete použít vaše jméno, jeho zkratku nebo vaší přezdívku. Nebo cokoliv jiného. Jméno rozlišuje malá a velká písmena. Volte moudře, protože pod tímto jménem vás budou ostatní agenti identifikovat. Co vám může připadat vtipné ve skutečnosti vůbec vtipné být nemusí. Vyvarujte se zejména vulgarit a hloupých jmen. Jméno je vaše první vizitka. Ubezpečte se, že to je vizitka dobrá.

Vítejte v Ingressu. Vítejte v hnutí odporu!

Tutorial. První kroky.

Jelikož jste již našimi spoluhráči, budeme v textu nadále tykat. Tento způsob oslovování je mezi spoluhráči běžný. Nyní k prvním krokům.

Výběr frakce a jména je součástí úvodní sekvence úkolů v Ingressu. Tyto úkoly tvoří základní trénink. Pokud umíš anglicky, trénink tě provede úplnými základy hry velmi intuitivním a uživatelsky přátelským způsobem. Lze jej kdykoliv přerušit tlačítkem „skip“, což se nedoporučuje. Pokud anglicky neumíš, trénink zvládneš taky. Tady je pár tipů.

Prvním úkolem je nasbírat určité množství exotické hmoty (XM). Exotickou hmotu vidíš v hracím poli jako svítící částečky válející se na různých místech slepé mapy. Tvoje poloha je na mapě označena šipkou. A tvůj akční rádius je na této mapě označen kruhem okolo této šipky. Jakmile se exotická hmota ocitne uvnitř této kružnice, automaticky ji sebereš a nabiješ s ní svůj scanner. Procházej se tak dlouho, až úkol splníš.

Druhým úkolem je hacknout portál. V hracím poli jej uvidíš označený včetně indikátoru vzdálenosti. Jednoduše dojdi k portálu tak blízko, aby ses ocitl uvnitř kružnice označující tvůj akční rádius. Klikni na portál. Hrací pole zmizí a objeví se uživatelské rozhraní portálu. Vpravo nahoře uvidíš velkou ikonu „Hack“. Klikni na ní. Úkol je hotov.

Součástí tutorialu je také útok na nepřátelský portál. Hacknutí portálu ti dá obvykle nějaké itemy. Jedním z nich jsou takzvaneé XMP. Když přijdeš k portálu a podržíš chvíli prst v hracím poli, objeví se nabídka. Zvol: FIRE XMP. Nepřátelský portál je nabitý energií z tzv. rezonátorů. Jakmile dostane zásah, u každého rezonátoru se objeví údaj, kolik procent energie bylo zničeno. Jakmile energie rezonátoru klesne na nulu, rozpadne se. V okamžiku, kdy má portál nulový počet rezonátorů, je zničen a stává se neutrálním portálem, který nepatří žádné frakci.

Dalším úkolem je osazení rezonátoru. Rezonátor bys měl mít v inventáři (otevřeš tlačítkem OPS), jakmile úkol zahájíš. Hackování portálů je ve hře zdrojem herních předmětů. Když klikneš na portál, objeví se rozhraní portálu, kde je vidět osm prázdných polí v kruhu. Klikni na některé pole a následně na ikonku „deploy rezonator“. Úkol je hotov.

Následující úkol spočívá v propojení portálů energetickou linkou, tzv. „portal link“. Tutorial po tobě bude chtít doplnit do obou portálů všech osm rezonátorů. Toto je základní podmínka linkování. Jak výchozí, tak cílový portál, musí být osazen všemi osmi rezonátory. Tutorial po tobě bude chtít i dobít tyto rezonátory. Dobíjení rezonátorů provádíme tlačítkem „recharge“ v rozhraní portálu. Jakmile jsou oba portály osazené rezonátory, je třeba hacknout portál, do kterého budete link tvořit. Druhým základním předpokladem linku je klíč od cílového portálu nacházející se ve vašem inventáři. Naopak klíč od portálu, ze kterého link vysíláš, v inventáři mít nemusíš. Link tvoříme přes tlačítko „LINK“, které se nachází uprostřed levé části rozhraní portálu. Když na toto tlačítko klikneš, objeví se ti postupně nabídka portálů, které se dají propojit a od kterých máš klíč. Tlačítkem „CONFIRM“ vytvoříš link do portálu, který jsi měl v nabídce právě nalistovaný. Jakmile link vytvoříš (to už je další úkol), všimni si, že klíč z tvého inventáře zmizel. Toto je pravidlo tvorby linků. Každý link spotřebuje klíč od cílového portálu.

Posledním úkolem tréninku je vytvoření energetického pole, tzv. „field“. Pole se skládá ze třech linků mezi třemi portály, které tvoří trojúhelník. Znamená to tedy, že musíš pomocí hacků získat klíče od všech tří portálů a pomocí linků je propojit. Vytvořením energetického pole jsi obsadil území a lidé, kteří v něm žijí, jsou díky tobě chránění před zneužitím exotické hmoty.

Poslední, co zbývá udělat je ověřit uživatelský účet. Toto po tobě bude hra v určitý okamžik vyžadovat. Následuj jednotlivé kroky. Pokud to chceš udělat hned, zde je postup:

Klikni vpravo nahoře na OPS. Pomocí lišty nahoře nalistuj poslední záložku DEVICE. Klikni na ikonku „Verify Now“ pod nabídkou Verification a vlož své telefonní číslo. Jakmile obdržíš SMS s šestimístným kódem, opět otevři OPS a DEVICE a zde vlož šestimístný kód. Podrobný návod i s obrázky je zde:

https://support.google.com/ingress/answer/4552654?hl=en

To je všechno.

Tím končí tvůj trénink a začíná hra.

Scanner.

Tutorial nebo-li trénink máme za sebou. Nyní se podíváme na rozhraní hry, resp. scanner. Co tam všechno najdeme a k čemu to slouží. Povíme si i něco málo k nejdůležitějšímu nastavení.

Na prvním obrázku u tohoto odstavce vidíš základní obrazovku Ingressu. Skládá se zejména ze slepé mapy okolí (šedo-modrou barvou jsou vyznačeny ulice), šipky v kruhu uprostřed, které zobrazují tebe jako agenta a jeho akční rádius a z dalších prvků, které si popíšeme v pořadí, jak jsem je na obrázku označil.

  1. Úplně vlevo nahoře je osobní znak, který je nastavitelný. Časem přijdeš na to, jak. Není to teď důležité. Důležité je, že když na něj klikneš, ocitneš se na záložce „AGENT“, kde si můžeš prohlédnout svoje statistiky. Napravo od emblému a pod ukazatelem energie je tvůj level a tvoje jméno. Pod emblémem je červenobílá střelka kompasu. Červená šipka ukazuje k severu. Kompas funguje nejlépe když se se scannerem aspoň chvíli pohybuješ nějakým směrem a držíš jej přibližně ve směru chůze.
  2. Napravo od emblému je pak modrý ukazatel energie scanneru. Pokud ti dojde energie na nulu, neumřeš. Ale tvůj scanner bude vyřazen z provozu. Nad tím vším je linka složená z dílků. Toto je ukazatel, kolik AP ti ještě chybí na další úroveň. AP fungují obdobně jako tzv. zkušenosti nebo „expy“ v jiných hrách. AP dostáváš za různé akce ve hře. Pokud nasbíráš dostatek AP, postoupíš na další úroveň.
  3. Šipka v kruhu zobrazuje tvoji polohu na mapě a směr, kterým jdeš. Kruh okolo šipky označuje tvůj akční rádius a poloměr dosahu je 40 m. Vše, co je uvnitř tohoto kruhu máš na dosah a můžeš s tím manipulovat. To znamená hackovat portály, osazovat je rezonátory, účinně na ně útočit nebo sbírat ze země předměty.
  4. Takto vypadá na obrazovce portál. Malá žlutá čárka při jeho pravém okraji je pohozený klíč. Když k němu dojdeš tak, aby byl uvnitř kruhu, a pak na něj klikneš, můžeš ho sebrat ze země. V takto oddáleném pohledu to však může být těžké. Proto je třeba se naučit manipulovat s kamerou. Když se dotkneš displeje dvěma prsty blízko sebe a oddálíš je od sebe, kamera se přiblíží. Funguje to i obráceně. Rovněž lze zoomovat kamerou rychlým dvouklepem prstu na displey a násedným posunutím prstu. Stejně tak lze mapou otáčet, pokud necháš jeden prst na místě a druhým posunuješ kolem něj vlevo či vpravo. Jediné, čeho takto nelze dosáhnout, je posunout mapu tak, abys viděl, co je dál před tebou či za tebou. Toto scanner neumožňuje, proto i při největším oddálení uvidíš vždy jen své bezprostřední okolí.
  5. Takto vypadají nepřátelské portály spojené energetickými linky a poli. Můžeš si všimnout, že některé z portálů mají okolo sebe náznak jakési zelené koule. Tento grafický prvek prozrazuje, že portály jsou chráněny štíty. Jejich destrukce může být tedy určitou výzvou.
  6. Ikonka OPS je bránou k mnoha užitečným věcem. Je to zejména inventář (INVENTORY), osobní profil agenta (AGENT), trénink, který zde lze opakovat nebo pokračovat, pokud byl přerušen (TRAINING) a konečně nastavení scanneru v úplně poslední záložce (DEVICE).
    INVENTORY je na druhém obrázku. Pod č. 1 se skrývá obsah inventáře roztříděný do kategorií. Pro začátek jsou důležité zejména RESONATORS, WEAPONS (zbraně, tzv. XMP burstery) a PORTAL KEYS (klíče od portálů). Rozkliknutím kategorie se objeví v hlavním okně (č. 2) předměty patřící do dané kategorie. Klíče od portálů lze pomocí ikonky vpravo dole (č. 3) třídit podle vzdálenosti od aktuální pozice (DISTANCE) nebo podle abecedy (TITLE). Šipkou vlevo nahoře (č. 4) lze inventář opustit. Lišta nahoře (č.5) je posuvná a funguje jako nabídka.
  7. Ikonka COMM otevírá komunikační rozhraní, pomocí kterého lze jednat sledovat aktivitu ostatních agentů v okolí v reálném čase, a jednak umožňuje komunikovat s ostatními agenty. Tento komunikační kanál se nedoporučuje používat pro strategicky důležité nebo důvěrné informace. Komunikaci s agenty z naší frakce odesíláme zásadně přes záložku FACTION.
  8. Úplně vlevo jsou hodiny ukazující aktuální čas a řádek, který zobrazuje poslední událost z COMMu, resp. z jeho aktivní záložky.
Obrázek 1: Scanner
Obrázek 2: Inventář

Pokud posuneš horní lištu až na konec, dostaneš se na nastavení scanneru, které se skrývá pod záložkou DEVICE. Ukázky z této nabídky jsou připojené pod tímto odstavcem. Pro začátek je důležité si zkontrolovat dvě věci, a sice propojení s G+ účtem a notifikace e-mailem. Obojí je dobré vypnout, minimálně do doby, než se budeš orientovat ve hře a ve svém hráčském okolí. Propojení s G+ účtem v podstatě umožňuje kterémukoliv agentovi zjistit, kdo jsi. Což je dobré nechat vypnuté, dokud si nebudeš jistý, že protihráči v Tvém okolí jsou bez výjimky normální lidé. Pokud budeš hrát v Praze, je asi nejlepší tuto možnost nechat vypnutou trvale. Správné nastavení vypadá tak, že pod položkou „link G+ profile“ na obrázku vlevo se ikonka zobrazuje jako „Link“. Špatné nastavení, tedy povolené propojení s G+ účtem poznáš podle toho, že na ikonce stojí „Unlink“.

Když odscrolluješ dolů, najdeš v nabídce položku „Email“, což je ten obrázek napravo. Ujisti se, že položka „Game notifications“ není zaškrtnutá. Přesně jako je to na obrázku. V opačném případě budeš mít brzy schránku zahlcenou zbytečnostmi.

Obrázek 3: Nastavení
Obrázek 4: Nastavení

Portál. Levelling. Intel.

Po absolvování úvodního tréninku máš velmi nízký level. Velká nevýhoda v této fázi hry je, že nemůžeš využívat itemy vyšších úrovní. Můžeš sice hackovat portály bez omezení, ale vždy dostaneš jen itemy okolo své úrovně. Tato skutečnost významně limituje tvůj herní potenciál. Nízký level má však i svoje velké výhody. Nikdo tě nezná a nikdo nezná tvůj denní rytmus a tvoje oblíbené trasy a možnosti linků. Hra je nová a vše je čerstvé a nesmírně zábavné. Nízké levely lze dosáhnout relativně snadno, takže hra tě bude často odměňovat (vzácné odměny, tzv. rare itemy si nechej na později).

Ještě než se pustíme do popisu jednoduché strategie levellingu, podíváme se pro úplnost na rozhraní portálu a jeho základní funkce. Co všecho tam lze najít a k čemu to je. Je dobré tyto základy znát, protože mohou ušetřit spoustu času v začátcích.

Obrázek 5: Portál
Obrázek 6: Linky
  1. Název a fotografie portálu. Fotografii lze rozkliknout pro více informací a další možnosti. Tyto nejsou pro začátek vůbec podstatné a z hlediska herních mechanismů jsou poměrně okrajové.
  2. Číslo vpravo nahoře je úroveň portálu. Čím vyšší úroveň portálu, tím lepší itemy lze hackováním získat. Maximální úroveň portálu, které lze dosáhnout, je úroveň 8. Úroveň portálu je (zjednodušeně řečeno) určena úrovní rezonátorů, kterými je portál osazen.
  3. Energie portálu. Toto číslo není vlastně pro hru vůbec podstatné. Je součástí herního mechanismu, kterým se určuje úroveň portálu. Ve skutečnosti energii určuje úroveň rezonátorů v portálu a tato energie pak teprve určuje úroveň portálu. Úroveň portálu tedy není dána aritmetickým průměrem úrovně rezonátorů, ale právě touto energií. Jedním z důsledků tohoto mechanismu např. je, že teprve osm rezonátorů osmé úrovně vytvoří portál s dostatečně vysokou energií, aby dosáhl úrovně osm.
  4. Zlatá, případně šedá ikonka klíče. Toto je nesmírně důležitá ikonka pro linkování portálů a vytváření polí. Pokud je tato ikonka zlatá, znamená to, že od daného portálu máš v inventáři klíč. Pokud je pod touto ikonkou navíc číslo, např. „2x“ jako je vidět na obrázku nahoře, znamená to, že od daného portálu vlastníš dva klíče. Mít více klíčů od některých portálů je při vytváření polí velmi užitečné a může významně zvýšit efektivitu a ušetřit čas. Pokud však již máš klíč od portálu, který se chystáš hackovat, musíš se napřed na tento krátký čas klíče z inventáře zbavit, tedy odložit na zem, kde právě stojíš. Dělá se to tak, že klikneš na ikonku klíče. V nabídce, která se objeví, zkontroluješ pomocí mapy, zda nestojíš přímo na portálu nebo příliš blízko. V takovém případě by totiž klíč šel sebrat ze země jen velmi těžko. Stiskneš tlačítko „Drop“. Následně portál hackneš. Počkáš, až proběhne aktualizace inventáře. Klíče se v sekvenci zobrazovaných předmětů z hacku objevují vždy až na konci. Při troše štěstí ti padne druhý klíč. Pak první klíč ze země sebereš pouhým kliknutím na něj a potvrzením tlačítkem „Acquire“. Voilà. Máš dva klíče od stejného portálu.
  5. Zde se nachází jméno agenta, který portál obsadil. Tedy osadil jej jako první svým rezonátorem po té, co byl portál zneutralizován. Pro hru to není podstatné.
  6. Hack. Nic dalšího vědět není třeba. Ikonka je aktivní pouze, pokud se portál nachází uvnitř kružnice označující tvůj akční rádius. Ale na to už jsi přišel. Co možná nevíš, je, že když ikonku podržíš chvilku déle, lze portál hackovat účinněji pomocí minihry, které se říká glyphy. Chvíli trvá, než se jí člověk naučí, takže se jí teď nebudeme zabývat. V tuto chvíli stačí vědět jediné. Portál lze obvykle hackovat jednou za pět minut (tzv. cooldown), a to maximálně čtyřikrát po sobě. Teprve pak je třeba počkat delší dobu, a to 4 hodiny.
  7. Také toto tlačítko už znáš. V případě, že portál není ve tvém dosahu nebo je nepřátelský, je na něm pouze napsáno „Deploy status“. V takovém případě se tímto tlačítkem můžeš pouze podívat, kdo osadil jaký rezonátor a jak jsou rozmístěny. Což zatím není vůbec podstatné. Podstatné je, že v případě, že je portál modrý a chybí mu rezonátory nebo je neutrální, použiješ toto tlačítko k osazení portálu rezonátory. Hlavní zásada při tom je: Stůj při osazování vždy tak, abys měl portál na kraji kruhového pole, kterým scanner označuje tvůj akční rádius. V případě, že budeš při osazování stát přímo u portálu, umístíš rezonátory těsně k portálu, čímž vytvoříš velmi snadný cíl pro své protihráče. Současně pokud portál obsahuje rezonátory nízké úrovně, můžeš je pomocí tohoto tlačítka nahradit svými rezonátory vyšší úrovně. V takovém případě můžeš stát klidně na portálu, protože jejich místo je již určeno tím, kdo je osadil před tebou.
  8. Mod status. Tímto tlačítkem můžeš prohlížet, jaké mody portál obsahuje. V případě, že je ve tvém dosahu, můžeš do něj i nějaký mod nainstalovat. Štíty např. pomáhají portál chránit před zničením. Nemá cenu je nicméně dávat do portálů nízké úrovně. Zatím je dobré si je šetřit, než zjistíš, které portály jsou v tvém okolí strategické pro naši stranu a u kterých je dobré tu a tam vypomoci instalací štítu. Do každého portálu je možné dát celkem čtyři mody, přičemž jeden agent může instalovat maximálně dva mody do stejného portálu. Jediný mod, který je v začátcích využitelný, je heat sink. Jednou z vlastností tohoto modu je, že jeho instalace resetuje cooldown. To znamená, že pak lze portál hackovat okamžitě, i když od posledního hacku uplynulo třeba jen deset vteřin. Takto lze např. opakovat pokus o získání klíče od portálu, který nutně potřebujeme k vytvoření linku.
  9. Poměrně zbytečné tlačítko. Slouží k navigaci k danému portálu. Navigace spočívá v tom, že scanner ukazuje přibližný směr a vzdálenost.
  10. V této části rozhraní jsou vidět rezonátory. Scanner udává jejich úroveň, která je zároveň odlišena barevně, jako koneckonců u všeho. Tlačítko „LINK“ uprostřed slouží k vytváření linků. Po jeho stisknutí začne scanner hledat portály, do kterých lze link vyslat. Jakmile celá operace proběhne, objeví se všechny linkovatelné portály, mezi nimiž lze listovat. Nevýhoda je, že když linkuješ více portálů, celá operace probíhá vždy od začátku, což někdy hodně zdržuje. Pomoci si lze takto. Jakmile klikneš na „LINK“, rozhraní portálu zmizí a objeví se obrazovka se zmenšenou mapou. Viz. obrázek nahoře vpravo. Při jejím pravém okraji je zlatá ikonka klíče. Tahem vlevo lze tuto ikonku vysunout tak, že se objeví nabídka linkovatelných portálů, kde se tyto portály postupně objevují ihned po té, co je systém dokáže najít. To mj. znamená, že není třeba s linkováním čekat, než systém pracně zjistí, že žádné vhodné portály v okolí nejsou. A linkovat lze hned ten první nalezený, aniž by bylo nutné čekat na ostatní. V obou případech pak zadáš vytvoření linku kliknutím na tlačítko „CONFIRM“. Pamatuj, že na linkování potřebuješ vždy klíč od cílového portálu, nikdy od výchozího. Další důležitá věc taky je, že linkovat nejde zevnitř pole. Lze však linkovat dovnitř pole. Což znamená, že i když je uprostřed pole portál, pořád ho můžeš nalinkovat z krajních bodů a vytvořit skládané pole (tzv. multi-field), pokud máš dost klíčů. Zároveň se nesmí tvé a ani nepřátelské linky navzájem křížit.
  11. Poslední tlačítko, které nám v rozhraní portálu zbývá, je tlačítko pro dobíjení poškozených rezonátorů. Tlačítko je aktivované za předpokladu, že je daný portál ve tvém dosahu anebo od něj máš v inventáři klíč. Dobíjení není pro levelling nijak určující, proto nemá v tuto chvíli smysl o něm dál hovořit.

Tolik k rozhraní portálu. Většinu jsi asi již věděl díky úvodnímu tréninku. Nyní se však orientuješ mnohem lépe a hra ti půjde snadněji. Což se při levellingu docela hodí. Samozřejmě cílem hry pro tebe nemusí být dostat se co nejrychleji na úroveň osm. Je samozřejmě na tobě, jak chceš hrát. Ingress se dá pojmout například jako sbírání klíčů s obrázky hezkých míst z výletů. Způsobů je více. Nicméně největší potenciál v sobě skrývá hra na vyšších levelech, do níž zapojuješ strategické myšlení a která může být i dost napínavá. To znamená, že pravděpodobně budeš chtít dosáhnout vyšších levelů co nejrychleji. Následuje několik rad, jak vytěžit ze hry na nízkých úrovních co nejvíce.

Tvoji úroveň určuje AP. Kolik ti ještě chybí, zjistíš na scanneru, když klikneš na svou ikonku agenta vlevo nahoře v rohu. AP získáváš některými akcemi ve hře. Zezačátku jsou tvé možnosti omezené, protože většinu portálů nepřátelské frakce nedokážeš zničit, maximálně poškodit. Jedním z dobrých zdrojů na nižších úrovních je glyphování nepřátelských portálů. Za každý glyph je 100 AP + 50 za každý správně nakreslený obrázek.

Další zajímavý způsob je obsazování neobsazených, tzv. neutrálních portálů. Vyskytují se jen v určitých lokalitách. Např. na vesnicích nebo v centru Prahy. Obsazení portálu, tedy umístění prvního rezonátoru, je odměněno 625 AP. Úplné osazení portálu, tedy umístění posledního rezonátoru je odměněno 375 AP. Tebou obsazené portály můžeš samozřejmě hackovat a klíče z nich získané používat na tvorbu linků a polí. Za každý link je 313 AP a za každé vytvořené pole je 1250 AP. Samozřejmě ne vždy se ve tvém okolí budou vyskytovat neutrální portály. Spíše tomu bývá naopak. Neutrální portály jsou často vzácností, zejména v místech s početnou populací a v obytných čtvrtích. Proto je třeba jít na věc trochu strategicky. Tvým velkým pomocníkem je tzv. Intel. Ne ten, který je na tvém scanneru, ale internetová stránka. Otevírej ji z počítače. V telefonu je opravdu hodně pomalá.

Odkaz je: http://www.ingress.com/intel

Na Intelu se musíš zaregistrovat pod svým g-mail účtem. Zobrazí se ti mapa světa. Chvíli to trvá, než se načte. Do vyhledávacího řádku nahoře zadáš adresu místa, kde se právě nacházíš. Jakmile se Intel zaměří na konkrétní lokalitu, jeho načítání se rapidně zrychlí a práce s ním začne být víceméně únosná. Ve svém okolí se zaměř na oblasti, kde se vyskytuje hodně modrých portálů (tedy portálů tvojí frakce) na jednom místě, přičemž nejsou propojené, případně jim chybí rezonátory. Ve městech se takové oblasti vyskytují např. v parcích, v sídlištních vnitroblocích, na větších hřbitovech, v rekreačních areálech apod. Tyto oblasti bývají častým předmětem bojů a velmi rychle mění majitele. Z tohoto důvodu (ale i z jiných důvodů) se často portály neosazují všemi rezonátory a nechávají se nedostavěné.

Taková oblast je ideální příležitostí, jak v krátkém čase zvýšit svůj level. Vydej se tam, všechny portály osazuj rezonátory a postupně je propojuj. Jelikož budou tebou vytvořená pole na nízkých portálech okamžitě přitahovat pozornost nepřátel, vydrží nejspíš na místě velmi krátce. Což není důvod ke zklamání, právě naopak. Díky tomu se mince velmi rychle obrátí a v dohledné době se na místo můžeš vrátit se stejným ziskem AP. Tento princip tě pak bude provázet po zbytek hry. Vítězství soupeře ve skutečnosti není porážkou, ale výzvou a příležitostí ke hře a progressu.

Pokud ve svém okolí nemáš takovou oblast, nezbývá, než zkrátka plánovat své procházky a pravidelné cesty tak, abys vhodnou kombinací hacků a linků mezi přátelskými portály získal co nejvíce AP.

Při každém postupu na vyšší level dostaneš nějakou výbavu, v níž nebudou chybět různé „rare“ předměty. Poznáš je podle fialové barvy. Při hackování se mohou objevit také různé „common“ předměty, které poznáš podle zelené barvy, nebo “very rare” předměty, které jsou růžové. Jsou to obvykle tzv. mody, kterými lze vylepšovat portály. Nech si je na vyšší úrovně, až budeš vědět, jak fungují a doceníš jejich strategickou hodnotu.

Zdroje. Bourání. Hackování.

Jak se bude tvoje úroveň zvyšovat, budeš chápat více a více principy, na kterých hra funguje a jaký herní styl převládá v lokalitě, kde hraješ. Principy hry ve tvém okolí je dobré sledovat a snažit se je pochopit. Protože pak budeš i vědět, jak svému týmu nejlépe pomoci. Jelikož se herní situace a styl liší v každé oblasti a může se i proměňovat v čase, je ošidné doporučovat nějakou obecnou strategii nad rámec základů Ingressu. Každý hráč má navíc svou vlastní povahu a podle toho je také určeno, jakou strategii obvykle volí tak, aby měl co nejvíce ze hry.

V každém případě brzy zjistíš, že Ingress je v zásadě hra založená na strategickém získávání a využívání zdrojů. Při tom nejdůležitějším zdrojem, který má hráč k dispozici, není ani XM, ani množství itemů nebo aktivních polí. Je to čas. Čas je základ všeho. Můžeš vymýšlet strategie a pole jakkoliv sofistikované, nicméně v případě, že tým protihráčů je početnější a obecně tráví ve hře více času, je třeba očekávat, že tvůj tým bude dlouhodobě slabší. To nejdůležitější však je, že čas je veličina, od níž se vše odvíjí. Čím víc máš času, tím víc portálů za den hackneš a tím víc itemů získáš. Čím víc času máš, tím víc portálů stihneš osadit rezonátory a propojit linky. Totéž platí pro tvé protihráče. Některé akce ve hře nestojí žádný čas a jiné trochu času zaberou. Např. dobývání nepřátelského portálu. Zejména pokud má štíty. Tam se můžeš chvíli zdržet. Proto také portály, které mají štíty vydrží déle, protože se často stává, že okolo procházející nepřátelský agent prostě nemá čas ty štíty bourat.

Právě toto je také důvod, proč osazujeme rezonátory z co největší vzdálenosti. Protože pokud je dáš všechny k portálu, stráví protihráč jeho likvidací pár desítek vteřin. Zatímco pokud dáš rezonátory daleko od sebe a ty nejsilnější umístíš navíc tak, aby ležely mimo cestu v místě, kam se nedá dojít, dá zbourání takového portálu více práce. A protihráč tak stráví více času, který mu nezbyde na jiné věci.

Samozřejmě pokud hraješ na nízké úrovni, může se to jevit jako celkem nepodstatné, protože L3 rezonátor lze sestřelit skoro stejně snadno bez ohledu na to, kde je umístěn. Nicméně uvědom si, že poloha rezonátorů je daná tím, kdo je osadil jako první. Což znamená, že tvoji spoluhráči pokud přijdou tvoje rezonátory přepsat těmi svými, které mají vyšší úroveň, portál zůstane osazen špatně. A rozdíl mezi L8 rezonátorech přímo na portálu a mezi L8 rezonátory někde třicet metrů od portálu za plotem v zahradě nebo v zástavbě, je už na spotřebě času a XMP poznat.

Druhým důležitým zdrojem jsou XMP. Brzy zjistíš, že právě tato zásoba má tendenci se tenčit hodně rychle. Přibližně od čtvrté úrovně již budeš schopen s trochou trpělivosti zbourat portály cca level 5 až 7, pokud mají jeden obyčejný nebo žádný štít. Je důležité vědět, jak XMP fungují. Odpalovat se dají buď z inventáře nebo přes základní obrazovku scanneru. Na základní obrazovce odpálíš XMP tak, že na mapě podržíš prst a v nabídce, která se objeví zvolíš „FIRE XMP“. Všechny XMP burstery jsou schopny poškodit rezonátory v určitém okruhu od epicentra výbuchu. Nicméně silnější XMP burstery mají dosah nesrovnatelně větší. Z tohoto důvodu se liší způsob, jakým používáme XMP. Přibližně do úrovně XMP bursteru 5 je třeba odpalovat přímo na rezonátorech. Je tomu tak proto, že pokud je budeš odpalovat přímo na portálu, burstery na rezonátory moc nedostřelí a spotřebuješ jich více. Proto je lepší si dát tu práci, a pokud to jde, portál postupně obejít. Burstery úrovně 6 mají největší efektivitu někde na půl cesty mezi rezonátory a portálem, protože díky vyššímu dosahu již napáchají trochu škody i na druhé straně. Od XMP úrovně 7 můžeme střílet přímo z portálu, protože vzdálenost, na kterou XMP působí, zajistí dostatečné poškození všech osmi rezonátorů do té míry, že je střelba tímto způsobem efektivní.

Jak postupovat v případě, že portál je vybaven štíty znemožňující efektivní likvidaci rezonátorů. První věc, kterou je třeba vzít v potaz, jsou linky, které z něho vedou. Každý link přispívá ke snížení poškození portálu přibližně deseti procenty, kterážto hodnota klesá s počtem linků. Zelený štít přispívá dále třiceti procenty, fialový čtyřiceti. Světle fialové very rare štíty a AXA štíty přispívají šedesáti, respektive sedmdesáti procenty. Maximum snížení poškození je 95 procent. Pro tebe to znamená, že jakmile jsou v portálu minimálně dva zelené štíty a ještě z něho vedou linky, pravděpodobně se hodnota snížení poškození blíží maximu. V takovém případě je nejlepší si stoupnout přímo na portál a jeden z nich zničit pomocí itemu, který se jmenuje UltraStrike. Používá se stejným způsobem jako XMP. Druhá možnost je prostě odpalovat XMP přímo z portálu, dokud štíty nezničíš. Zničení štítu poznáš podle toho, že po zásahu koule okolo portálu zčervená.

Když už hovoříme o používání XMP, existuje způsob, jak zvýšit jejich sílu pří odpalu. Je třeba podržet tlačítko „FIRE“. Zjistíš, že se kolem tebe utvoří jakási světelná kružnice, která se v pravidelných intervalech smršťuje ke středu. Pokud pustíš tlačítko FIRE těsně před tím, než dosáhne středu, můžeš zvýšit sílu odpalu až od 20 procent.

Dalším zdrojem je XM. Pokud jen hackuješ, případně doplňuješ rezonátory a linkuješ, nemusíš to nijak zvlášť řešit. Jsou však dva typy akcí, které XM spotřebovávají hodně. Ta první je bourání portálů a ta druhá je dobíjení portálu pomocí tlačítka RECHARGE v portálovém rozhraní. V obou případech budeš potřebovat tzv. POWER CUBES, což jsou kostky, které pod tímto názvem najdeš v inventáři. Jejich použití je intuitivní. Šetřit se dají zejména při dobíjení portálů, které je lepší dělat například z dopravních prostředků veřejné dopravy. Důvodem je, že tímto způsobem lze nasbírat hodně XM z okolního prostředí v relativně krátkém čase. Dobíjení portálů je důležité pro dvě medaile, tzv. guardian a recharger. Najdi si portál někde v zapadákově, obsaď ho a každý den dobíjej. Časem budeš rád, že ho máš. Recharger je medaile za určitý počet dobitých XM v portálech.

Dalším důležitým zdrojem jsou rezonátory. Přibližně od úrovně sedm zjistíš, že některé z nich docházejí rychleji, než ostatní. Velmi palčivým problémem bývají paradoxně rezonátory úrovně L4. Jak na ně? Nejlepší způsob je např. portály při obsazování hackovat ještě před tím, než do něj dáš všechny rezonátory. To znamená na úrovni L4. Docela dobré je taky nechat na úrovni L4 portál, ke kterému chodíš hodně často nebo na něj dokonce dosáhneš z domova/hospody/školy/práce.

Posledním důležitým zdrojem jsou mody, respektive štíty. Do portálu se dají vložit tlačítkem MOD STATUS v rozhraní portálu. Jejich využití se podle lokality a stylu hraní tvých oponentů může hodně lišit. Proto pro jejich aplikaci není mnoho univerzálních postupů. Obecně je dobré dávat štíty do portálů, u kterých se chystáš hned udělat linky nebo do nich už linky vedou. Je tomu tak proto, že redukce poškození z linků a štítů se sčítá. Dále je dobré dávat štíty do portálů, na které se dá hůře dosáhnout, což znamená, že útočník si nemůže stoupnout přímo na portál, aby štíty zničil. Portály za plotem na neveřejných pozemcích osazené fialovými štíty dokážou být zdrojem frustrace a portálem, do kterého soupeři nahází hromadu XMP.

A jak všechny tyto zdroje získávat a mít vždy všeho dost? Hackovat. Hackovat. Hackovat. A ještě jednou hackovat. Sednout do autobusu, projet centrum města. Využít každou nevyužitou chvíli v MHD nebo na cestě. Kromě toho, není hack jako hack. V první řadě, modré portály ti dají obvykle o něco více itemů. Zelené ti občas nedají nic. A zejména, hackovat se dá nejen prostým kliknutím na ikonku HACK. Tato ikonka se dá i podržet, což aktivuje jakousi minihru. Této minihře se říká „glyphy“, neboli glyfy. Spočívá v tom, že v síti bodů se objevují znaky a tvým úkolem je následně je překreslit. Glyfy se objevují v sériích o různém počtu podle úrovně portálu. Hra je náročná krátkodobou na paměť. Brzy zjistíš, že každý glyf má nějaké jméno v angličtině. Nejlepší způsob, jak glyfovat, je naučit se všechny glyfy v angličtině, protože jednotlivé sekvence dávají často smysl, což je činí snadno zapamatovatelnými. Bohužel, ne každý anglicky umí. Proto je dobré si pro glyfy vymyslet významy vlastní, založené na podobnosti s různými znaky, číslicemi, předměty, symboly, částmi lidského těla, pokrmy, kusy koupelnového vybavení, nádobí či tesařských nástrojů, s dopravními prostředky, geologickými úkazy, atd. a tak podobně. Dobré je, aby všechny tyto názvy měly maximálně dvě slabiky. Díky tomu se pro tebe stanou snadno zapamatovatelné i sekvence o pěti glyfech, které spouští portály úrovně osm.

U portálů, kolem kterých chodíš často nebo se nacházejí delší čas v tvé bezprostřední blízkosti, se můžeš setkat se oběma variantami cooldownu. Což znamená, že portál nejde hacknout z toho důvodu, že jsi tak již učinil. Krátký cooldown trvá pět minut. Po té, co je portál hacknutý čtyřikrát po sobě po uplynutí krátkého cooldownu, se aktivuje dlouhý cooldown, nebo tzv. „burn out“. Portál je tzv. spálený. Scanner tento stáv hlásí jako „Portal burned out!“ V tomto případě trvá čtyři hodiny, než se cyklus resetuje. V obou případech lze aplikovat do portálů mody, které umožní hackovat vícekrát v kratším čase. První takový mod se jmenuje Multi-hack. Multi-hack zvyšuje počet krátkých cooldownů resp. hacků, než je portál spálený a je nutné čekat čtyři hodiny. Což znamená, že portál se dá hacknout významně vícekrát během dlouhého cyklu. Druhým modem je Heat Sink. Jeho funkce je dvojí. Heat Sink zkracuje krátký cyklus, to znamená, že hackovat se dá třeba i po třech minutách. Současně má Heat Sink tu vlastnost, že resetuje krátký i dlouhý cyklus. To znamená, že právě hacknutý a ještě k tomu již spálený portál lze instalací Heat Sinku vrátit na začátek.

A konečně, dvě krátké poznámky, jak to nedělat. Neinstaluj Heat Sinky a Multi-hacky do portálů, o kterých již víš, že je tví spoluhráči pravidelně obsazují co největším množstvím štítů, protože jsou strategicky důležité. A při hackování z dopravních prostředků pozor na rychlou jízdu. O dalších rizicích budu ještě mluvit, nicméně z pohledu herní mechaniky, je důležitá rychlost pohybu. Pokud se pohybuješ rychleji než cca 60 km/h a pokusíš se udělat jakoukoliv herní akci, která spotřebovává XM, hra tě tzv. zamkne. Říká se tomu taky „speed lock“. Znamená to, že hackování ti po určitý čas nedává žádné předměty. Je třeba napřed zpomalit a chvíli počkat, než bude zase scanner funkční. Ingress je hra určená primárně pro pěší, proto je rychlostně omezená.

Bezpečnost. Etika.

Následuje několik rad, se kterými by možná ne každý souhlasil. Nicméně jsou to věci, které je třeba brát v potaz a nějaký názor si na ně udělat. Vždycky, když spustíš Ingress, objeví se obrazovka s nápisem „headphones recommended“. Což znamená, že je doporučeno hrát hru se sluchátky. Někde to může být fajn, například za bílého dne v parku nebo v obytné zástavbě, kde se dá pohodlně chodit po chodnících.

Nicméně pro pohyb ve frekventovaných částech, kde je třeba často přecházet různé hlavní silnice a kde jsou přechody silnic časté, to není úplně nejlepší nápad. Hra samotná vyžaduje velkou část pozornosti. Sluchátka mají tu vlastnost, že tuto pozornost ještě více koncentrují do hry a odstiňují okolní zvuky. Při tom zvuky projíždějících aut nebo tramvají nám často hodně pomáhají se v městské změti orientovat a včas odhalit rizika. Proto pro běžné městské hraní nemusí být sluchátka úplně vhodná. Při hře ve městě je totiž třeba mít neustále oči i uši nastražené. Jsou známy případy, kdy auto nebo tramvaj srazilo chodce proto, že se nesoustředil a měl do uší puštěnou hudbu. Ingress je ještě úplně jiný level. Nepokoušej osud. Je to jen hra. Mysli na to, že při hraní Ingressu tvoje hlava často vyhodnocuje tvé okolí automaticky a nepřemýšlí o něm. Přizpůsob tomu rozhlížení se před přejitím silnice, chůzi po frekventovaných chodnících apod.

Ze stejných důvodů není moc dobré koukat do displeje při přesunu mezi portály, tedy při chůzi. Jedno ze základních pravidel bezpečnosti při Ingressu zní: koukej před sebe a vnímej okolí. Ve městě se může stát velká spousta věcí. Náraz do značky je to nejmenší. Po chodnících se pohybují cyklisté. Neměli by, ale dělají to. Nikdy nevíš, kdy se nějaký magor na kole vyřítí po chodníku zpoza rohu. Nikdy nevíš, kdy udělá to samé běžec se sluchátky na uších, který taky nevnímá okolí. Nejde jen o srážku a o fyzické následky. Telefon je drahá sranda. Stačí drobný střet s člověkem na to, aby upadl na zem. Na to všechno je třeba dávat pozor, a to znamená – hlavu vzhůru! Ne do displeje koukat, ale před sebe! Nejbezpečnější je hrát bez sluchátek a se ztlumenými zvuky, abys zbytečně nepřitahoval pozornost okolí.

Při jízdě ve veřejné dopravě je dobré mít telefon vždy mezi sebou a oknem tak, aby na něj nikdo z ostatních moc nedosáhl. Krádeže v tramvajích a autobusech jsou časté zejména v Praze. Je potřeba na to myslet. To neznamená, že má být člověk paranoidní, ale prostě to jen nepokoušet.

Pokud hraješ v noci nebo pozdě večer, jsou sluchátka rovněž velmi špatný nápad. Jednak je mnohem horší viditelnost a jednak je noc rizikovější denní doba z pohledu různých loupeží apod. Kombinace tmy a sluchátek z tebe dělá nevidoucího a neslyšícího agenta.

Kapitola sama pro sebe je pak hraní Ingressu z auta. Zda se to vyplatí, je otázka názoru. Na jednu stranu ušetříš čas. Na druhou stranu často při bourání portálů spotřebuješ mnohem víc XMP, protože s autem těžko dojedeš doprostřed parku, kde stojí socha, aby ses postavil těsně k portálu. Nicméně se ti hraní z auta může zalíbit. Můžeš ji využívat jako alternativu při špatném počasí nebo si zpestřovat cestu z práce.

V každém případě zde platí dvojnásob to, co pro pěší hraní. Koukej před sebe. Hackování za jízdy je velice rizikové. Vždycky je lepší si na pravidelných cestách zmapovat místa, kde se dá bezpečně zastavit. Hraní z auta je mnohem lepší v noci, protože není provoz. Rizik je méně, a když zůstaneš na chvíli stát uprostřed ulice, abys osadil portál, nikomu nepřekážíš. Ve všech případech nezapomeň koukat do zpětného zrcátka a nauč se používat výstražné blinkry.

Pokud jde o etickou stránku hraní, není toho mnoho, co říci. Zdravý rozum a slušné chování je to, s čím dojdeš nejdál, stejně jako v jiných oblastech lidského snažení. Snaž se neprudit ostatní agenty. Ne každý si chce povídat. Respektuj to. Mezi námi je hodně osamělých vlků, co rádi hrají sami. Dopřej jim to.

Zejména ignoruj hádky a pitomé narážky. Pamatuj, že drama vyžaduje vždycky aspoň dva herce. Nebuď jedním z nich. Na radosti ze hry tím nezískáš vůbec nic. Pokud budeš hrát hodně, začneš být u svých protihráčů v okolí známý. Může se ti stát, že tě z ničeho nic začnou v COMMu obviňovat z podvádění apod. Úplná klasika je tohle v Praze. Ignoruj je. Zablokuj si je (podrž tlačítko na jménu agenta a stiskni „block agent in comm“. Ingress je krásná hra, kterou není třeba si kazit handrkováním o kravinách. Nezapomeň, že nejdůležitějším zdrojem je čas. Pokud ho tví oponenti maří tím, že ti věnují pozornost v COMMU, buď za to rád. Je to jejich prohra. Svůj čas využij raději k hacknutí dalších portálů a bourání jejich polí.

Nepodváděj. Žádné double účty. Žádné programy na falšování GPS pozice. Žádné skripty na monitorování guardianů, farem apod. Jsi součástí týmu. A všechno, co uděláš, přispívá nejen k celkovému počtu bodů, ale i k jeho celkové pověsti. Rezistence nepodvádí. A chová se slušně. Je to i tvoje zodpovědnost, aby to tak zůstalo. Je úplně jedno, že tvoji oponenti to dělají jinak, protože na každého jednou dojde. Ingress je jen hra. Krásná hra. Jakékoliv podvádění ji ničí nejen pro tebe, ale i pro ostatní. Vývojový team Ingressu drží velmi striktní linii v tom, že Ingress se má hrát pouze s využitím jejich softwaru. Pokud jsi z jiných her zvyklý používat addony, raději na ně zapomeň. Nikdy nevíš. Lživé reportování za podvody může být součástí taktiky některých nepřátel. Nenechávej sebemenší prostor pro pochybnosti a hraj zcela čistě.

Pokud ve své oblasti prohráváš, nic to na těchto pravidlech nemění. Neznamená to, že hraješ špatně. Znamená to, že tvých oponentů je více a mají na hru více času. Ber to jako výzvu.

Každý zelený portál je příležitost ke hře. Každé zelené pole je zdrojem zábavy, AP a bodů. Kdyby bylo všechno modré, nebylo by co hrát. Tvoji protihráči jsou jako ty. Snaží se vyhrát. Ale potřebuješ je stejně tak, jako oni potřebují tebe. Jeden bez druhého nejste nic. Bez nich se budeš cestou do práce jen dívat na modrá pole. A nebude žádný Ingress. Proto neber hru osobně. Nikdy. Chladná hlava tě činí silným hráčem. Jednání pod vlivem emocí vede k nerozumnému zacházení se zdroji.

To je vše k úplným základům hry. Na všechno ostatní zřejmě přijdeš sám. Existuje mnoho dalších pokročilých taktik a triků, ale v tom už ti nejlépe poradí spoluhráči ve tvém okolí. Neboj se o to, zda je poznáš. Buď si jistý, že oni poznají tebe. Najdou si tě. Mnoho štěstí a zábavy při Ingressu ti přeje česká rezistence. Někdy někde naviděnou.

Slangové zkratky a pojmy.

ADA
ADA refactor. Zbraň, kterou je možné přebarvit portál na modro bez boje.
Anomálie
Event. Organizované hraní pořádané Ingressem.
AXA
Nejsilnější štít ve hře.
Buřty
XMP Burstery
Jarvis, JV
Jarvis Virus. Zbraň, kterou je možné přebarvit portál na zeleno bez boje.
Kostky
Power Cubes. Ale taky externí baterky k telefonům. Podobnost je zřejmá.
HO
Hangout. Nejčastěji používaný nástroj pro komunikaci agentů.
HS
Heat Sink.
MH
Multi-hack
Mulťák
Multifield. Skládané pole. (Někdy také Multi-hack)
Také označení druhého účtu hráče (více než jeden účet jedné osoby je VŽDY proti pravidlům - nezávisle na počtu zařízení).
Šmoulové
My. Hráči rezistence.
Reza
rezonátory
RS
Rare Shield
US
Ultra Strike. Zbraň sloužící k ničení štítů. Je třeba se s ní postavit přímo na portál.
VRS
Very Rare Shield
XM
Exotic Matter. Základní zdroj z pohledu herní mechaniky.
Žáby
Slangová přezdívka pro hráče Enlightmentu.

Hardwarové požadavky

Android: minimální rozlišení displeje 480x800, procesor ARMv6 a lepší, GPU podporující Open GL ES 2.0, wi-fi a mobilní data, GPS, android verze 2.3 nebo lepší. Ideální je koukat na rozlišení displeje a verzi android alespoň 4.2. Těmito dvěma parametry se obvykle řeší i ten zbytek.

iOS: iOS 7 a 8, wi-fi, mobilní data a GPS